יום רביעי, 6 ביולי 2016

פירוט התוכניות ב"חוויה היהודית"

פירוט התוכניות ב"חוויה היהודית"
                          אנו מציעים שעה שבועית קבועה במערכת בנושאי
"סיפורי המקרא " והאקטואליה שלה בימינו
ו/או "פרקי אבות".
השיעורים מלווים בפעילויות מגוונות:
חידונים, הצגות, שירים, עבודות יצירה ומשחקים אטרקטיביים.
בנוסף, ניתן להזמין סדנאות מפעילות,
לאורך מס' שיעורים רצופים
בשיעורים שאינם קבועים במערכת בנושאים הבאים:
"בין אדם לחברו"
המפגשים יעסקו בנושאים חשובים מאוד לפרט בחברה הישראלית. העברת מסרים של סבלנות וסובלנות, הדאגה לזולת, הכרת זכויות האדם וזכויות הילד והאיזון ביניהם לבין החובה בחברה.
כבוד האדם, אהבת הרע ואחריות לאומית כשהבסיס הוא מורשת ישראל, ערכי היהדות וזהות יהודית.
      הנושא                 
       פירוט
  זמן העברה
"מכעס לפיוס"
הבחנה בין כעס לפיוס.
מסקנה - על מנת להתפייס יש צורך בהתנתקות מן הכעס.
  2  ש' רצופות
"ייחודו של האדם"
הבנת השונות בין בני האדם. כל אחד הוא מיוחד - הבנה שבכל אדם קיימת היכולת לתרום מן המיוחד שבו לשלמות הכלל.
2  ש' רצופות
"אהבה=נתינה"
הבנת המושג "אהבה", מהי נתינה, שילוב של שני המושגים והבנה שתרומה של כל פרט תורמת לחברה בריאה ואוהבת.
   2  ש' רצופות
שמירת הלשון          
מטרת השיעור להקנות
את ארבעת מרכיבי "לשון הרע":
*לשון הרע  *רכילות
*הוצאת שם רע
*אבק לשון הרע, ואת הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מאי הקפדה על שמירת הלשון. מהו דיבור ראוי ונכון בחברה.
   2  ש' רצופות
"עזרה לזולת - חסד"
מטרת השיעור - הקניית ערכי עזרה לזולת והמעלה הגדולה שבגמילות חסדים.
   2  ש' רצופות
"כיבוד הורים"
הכרת מקור המצווה והשלכותיה לקיום חיים בריאים, שלמות המשפחה והמשך הדורות.
   2  ש' רצופות
"חברות"
איזהו חבר טוב?
מהות החברות.
רכישת חבר והענקה לחבר.
    2 ש' +2 ש'
    לא רצופות.
"אהבת העם והארץ"
המפגשים עוסקים במורשת ההיסטורית של עם ישראל בארץ ישראל, בהסתמך על מסורת ישראל, תוך שימת דגש על החובה לאהבת ישראל בפרט ואהבת האדם באשר הוא אדם בכלל.
     הנושא
       פירוט
   זמן העברה
"אחדות ישראל"
הכרה של מגזרים ואוכלוסיות שונות בעם ישראל והתמודדות בעזרת משחק תפקידים עם כל אחד מסוגי האוכלוסיה.
הכרה בחשיבות אחדות עם ישראל. (אחדות ולא אחידות)
מפגש 1 של 4 ש'
"אהבת העם והארץ"
מרכז למידה בנושא "זכויותינו על הארץ הזאת וסמלים בתולדות העם והמדינה"
פעילות במוקדים,
4 ש' רצופות.     (הפעילות שכבתית)
"חיזיון אור-קולי"
"ירושלים - עבר הווה עתיד" - ההיסטוריה של ירושלים מתקופת האבות ועד ימינו באמצעים אורקוליים ואומנותיים מרשימים ביותר.
כ-45 דקות
"חגים ומועדים"
נושא
פירוט
     זמן העברה
"שבת"
חוויית  "שולחן שבת", התלמיד יבין את הטעמים לכל המצוות והמנהגים הקשורים בשבת. (מההכנות לשבת דרך הדלקת הנרות ועד להבדלה)
        2 ש' רצופות
"חגי תשרי +
חשבון נפש"
הכרת המושג "חשבון נפש", הכרת התאריכים החשובים בחודש תשרי, פרטי החגים, המצוות והמנהגים התלויים בהם.
        2 ש' רצופות
"חנוכה"               
"תולדות הנר" - סוגי נרות ביהדות ושימושיהם.
    שיעור בנושא החג על כל מנהגיו והרקע
ההיסטורי.                                         (השיעור כולל בניית חנוכיות)
"בינגו חנוכה" - הצגה תוך הכרת המושגים הקשורים בחנוכה.
2 ש' רצופות
"ט"ו בשבט"
    *  "חדווה וישראל" - הקשר בין
        עם ישראל לארץ חמדת אבות.
    *  "כי האדם עץ השדה" -
        הקבלה בין אדם לעץ וכו'.
*  "חמישה עשר בשבט" -
    לעומת א' בשבט. (המחלוקת בין
    בית שמאי לבית הלל)
    *  "מצוות התלויות בארץ" -
        תרומות ומעשרות, ערלה וכו'.
2 ש' רצופות
"פורים"
הכרת סיפור המגילה, הדמויות הפועלות בה, מנהגי החג וטעמיו. (בסיפור, בהצגה וביצירה)
       2 ש' רצופות
"פסח"
* מוקדים - בפעילות 4 תחנות בהן
  ילמד התלמיד את דיני החג ומנהגיו,
  ויחווה את:
·         - חוויית ליל הסדר,
·         - הגעלת כלים,
·         - משמעות ה- "4" בניסן ובפסח,
·         - מושגים הקשורים בחג (במשחק "9 בריבוע") ועוד...
*  הצגה - "ליל הסדר".
4 ש' רצופות
"ל"ג בעומר"
הכרת הרקע ההיסטורי לל"ג בעומר ומנהגי החג. התלמיד יכיר את המושגים הקשורים בספירת העומר ובחג עצמו ואת הדמויות הקשורות בחג זה.
       2 ש' רצופות
  "ירושלים -
אתרים ושערים"
מסע על פני ירושלים ואתריה - מירושלים המערבית לתוך העיר העתיקה.
פעילויות בכל אתר ואתר.
      3 ש' רצופות
"שבועות"
התלמיד יכיר את מנהגי החג ודיניו, הכרת סיפור מגילת רות והבנת הקשר בין קבלת התורה להיווצרות העם.
הפעילות מועברת במוקדים. 3 ש' לכל שכבה.
"אישים ואירועים":
"אישים ומושגים"
הכרת הרצף ההסטורי , דמויות מרכזיות שונות, מושגים הקשורים בתולדות העם והארץ ומעגל החיים היהודיים.
      2 ש' רצופות
"החודש העברי"
הכרת מהלך גרמי השמים, הכרת לוחות שנה שונים, הייחוד של הלוח העברי, שמות החודשים ומשמעותם, אגדות, מדרשים וכו'...
2 ש' רצופות
"שמיטה"
מערך בנושא שנת שמיטה על כל הנגזרות ממנה, כולל העמקת הידע של המס' 7 ביהדות והקשר שלו לשמיטה.
2 ש' רצופות
הפעלות הורים וילדים:
·         הפעלה לקבלת החומש - "התורה שלי".
(באמצעות משחק - "מסע מבריאת העולם עד לקבלת התורה", הכולל משימות תחרותיות מגוונות, הצגות , שירה, ריקוד ועוד... ועבודת יצירה).
·         הפעלה לקבלת הסידור - הצגה "כוחה של תפילה"+ משחק מפעיל "הסידור השלם" + סיפור בשקפים "גלגולו של סידור" + יצירה + דף הבקשות שלי.
תכנית "בר/בת מצוה" -  "לגעת בשורשים".
התוכנית מוצעת לתלמידי כיתות ו' בבתי ספר יסודיים  ולתלמידי כיתות ז' בחטיבות הביניים.
במסגרת התוכנית יועברו נושאים חשובים שכל נער ונערה ראוי שיכירו:
* תחילתו של עם                      * מעמד האשה ביהדות
* היחיד והיחד                         *  המצוות
* מבנה התנ"ך                          * התפילה  
* מהות בר/בת מצוה                 * כיבוד הורים       
* הדרשה שלי                          * שבת
* מילדות לבגרות                     * אישים ביהדות    
                      * מושגים ביהדות
כל זאת, בסדנאות ופעילויות מגוונות ומעניינות, בלווי חוברת עבודה המכילה את כל הנושאים הנ"ל.
·         בסיום התוכנית יתקיים "יום שיא" באחד מאתרי המורשת, בשיתוף ההורים. יום השיא כולל כניסה ופעילות באתר ומסיבת בר/בת מצווה בלווי מוסיקלי, כיבוד עשיר, צילום האירוע ומתנה לחתני וכלות בר/בת המצווה.
·         ניתן ללמד את נושא בר/בת מצווה בימים מרוכזים או לאורך זמן
      (עפ"י בקשת ביה"ס).
לפרטים : 04-8450235


מכעס לפיוס,ייחודו של האדם,אהבה=נתינה,שמירת הלשון,עזרה לזולת - חסד,כיבוד הורים,חברות,אחדות ישראל,אהבת העם והארץ,חיזיון אור-קולי,שבת,חגי תשרי, חשבון נפש,חנוכה,               ט"ו בשבט,פורים,פסח,ל"ג בעומר, ירושלים -אתרים ושערים,שבועות,אישים ומושגים,החודש העברי,שמיטה,


נקודה שבועית, פרשת השבוע "חוקת" ה'תשע"ו



בשבת הקרובה נקרא את פרשת "חוקת", פרשה בה מסופר על מותה של מרים הנביאה אחות משה, אחת הנשים הדגולות שקמו לנו.

ננצל עובדה זו כדי לסקור קצת על פועלה:

במסכת סוטה מסופר שכאשר היו בני ישראל רק בתחילת דרכם בשעבוד מצרים, בשעה שפרעה גזר את הגזרה הנוראה: "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו" עמד עמרם אביהם של מרים ואהרון שהיה גדול הדור ואמר לכולם: "לשווא אנו עמלים", ומיד גרש את אשתו וכך כולם גירשו אחריו את נשותיהן.

מיד אמרה לו ביתו מרים: "אבא, קשה גזרתך יותר משל פרעה, שפרעה גזר אלא על הזכרים ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקבות", מיד עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולם והחזירו נשותיהם.

עמרם היה אדם ריאלי שראה שעתידים בני ישראל לחיות תחת עול הנוגשים ואלה חיים ללא תקווה ואור, והוא חשב שכדאי להביא את החיים האלה לקיצם על ידי איבוד העם, ולדעתו היה צורך פשוט להפסיק את הילודה, וסופו של עם ישראל נראה בבירור באופק.

אולם מרים הנביאה הצילה את המצב והיא בכוחה ראתה מעבר לאורך חיי ההווה הנורא של כור הברזל המצרי, והיא נטעה באביה אמונה מחודשת לעתיד טוב יותר, למרות האפילה הגדולה בה הם היו.

היא העזה לומר לאביה שגזירתו אכזרית מגזרת פרעה ולמרות כל הקשיים חייבים להמשיך את קיום העם.

דבריה נכנסו בליבו של עמרם והוא שב לאשתו וכך כל העם אחריו ומשה המושיע של ישראל נולד.

כך גם פעלה בשעה ששמרה על אחיה משה כשהיה בתיבה במי היאור. מרים המתינה בצד. היא המתינה לראות כיצד תהיה הצלתו של משה ולא אם יינצל משה. ההבדל הוא מהותי.
היה לה ברור בראיה של תקווה ואופטימיות שמפה ייצא טוב.

ואכן מרים מופיעה ברגע הנכון כשבת פרעה מגלה את התיבה, והיא מציעה את שירותיה של מינקת עבריה, היא אימה יוכבד, ומגדלת אותו עבור בת המלך.

סיפורה של מרים הוא כוח התקווה. זוהי תקווה שמנעה ברגע קריטי את חורבן העם.

שבת שלום!


חוויית השבוע שלי
תודות : לצחי מיכאלי

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם


חוקת,מרים הנביאה,נשים דגולות,עמרם,נוגשים,תקווה,מושיע,בת פרעה,חורבן,אמונה,

יום שלישי, 5 ביולי 2016

אמרי שפר ל' סיון ה'תשע"ו



  העושה שלום בין איש לחברו, הרי הוא בכלל מזכה הרבים, והרי שנינו, שכל המזכה את הרבים, אין חטא בא על ידו, ולכן היו מובטחים שהם בני העולם הבא!! (פירוש ה'עיון יעקב' )

     הרואה קדירה (סיר) בחלום יצפה לשלום. ומדוע כי הקדירה משכינה שלום בין האויבים המנוגדים ביותר זה לזה - האש שתחתיה והמים שבתוכה. ומה מקבלת הקדירה בתמורה? היא מתלכלכת ופניה משחירים... אבל העיקר שיוצא בסוף משהו טוב וטעים... (חכמינו ז"ל (ברכות דף נ"ו:)

     ''וכל כלי פתוח אשר אין צמיד פתיל עליו טמא הוא “ (יט, טו)  - ב “עבודת ישראל“ למגיד מקוז‘ניץ כתב:  שכל מי שנותן דרור ללשונו ופיו הוא ”כלי פתוח“  ומדבר כל אשר על לבו, ואין ”צמיד פתיל עליו“ – לסנן ולברר דברים היוצאים מפיו שאין בהם לשון הרע ורכילות ושאר דיבורים אסורים – הרי שרח“ל בוודאי ש “טמא הוא“.

     וראה אותו וחי (כא, ח) - וראה אותו, עצם ההסתכלות על הצדיק שהוא כדוגמת משה רבנו, וחי – ממשיכה רפואה לכל מי שזקוק לכך. (מגן אברהם – טריסק)

''חולירע'' (ברינה יקצורו, עלון מס' 261)
     בזמן רבי יהונתן אייבישיץ פרצה מגיפה נוראה של 'חולירע' , והרופאים נלאו למצוא מזור ותרופה למחלה הנוראה הזו,  שלא פסחה גם על בתי ישראל. ניגשו ראשי הקהל אל הרב,  וביקשו ממנו לכתוב קמע כלשהוא שיבטל את המגיפה.  הרב כתב קמע ואמר להם להניח אותו על החולים וברוך ה', נרפאו כליל מהמחלה.
     אחד האנשים שהיה סקרן, רצה לראות מה כתוב בקמע הפלאי הזה שריפא את כולם בלא כדורים ובלא זריקות. כשפתח את הקמע לא האמין למראה עיניו: הייתה כתובה שם מילה אחת בלבד: 'חלרע'. מיד ניגש לרבי יהונתן ושאל לפשר הקמע - 'האם הרב השביע את המלאך שהביא את המחלה וקוראים לו 'חלרע'? אמר לו הרב לא השבעתי שום מלאך. פשוט מאוד, 'חלרע' הם ראשי תיבות של חטאנו לפניך רחם עלינו, וה' יתברך ריחם.
     ללמדנו, כשאדם מקבל חולי או נופל למשכב ר"ל, עליו לפשפש במעשיו ולעשות תשובה, יחד עם זאת אנו לומדים שאם רוצים להתפלל על חולה, כדאי להזכיר את שם החולה ושם אמו, ולומר: "אֵ -ל נָא רְפָא נָא לָּה", בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.

חוויית השבוע שלי


יום שני, 4 ביולי 2016

אמרי שפר כ"ט סיון ה'תשע"ו


"ונתן עליו מים חיים אל כלי..." - ישראל נמשלו למים: מטבעם של מים שיכולים להתפשט ולשטוף שטחים עצומים, להפרות מדבריות, להסיע הרים, ליישר הדורים, ולהבקיע דרך, אעפ"י שיש מפריעים ומעצורים גדולים. אמנם, כל זה אם הם במצב של מים חיים, אולם כשהם קפואים אין להם כל כוח. אף ישראל כך: בהתלהבות אפשר להשיג הכל, אבל במצב של קיפאון וקור שום דבר לא ישיגו. (מהר"ם שפירא מלובלין)

     זאת התורה אדם כי ימות באהל (יט, יד) - על ידי התורה, 'אדם כי ימות' – זוכה איש ישראל לאחר מותו, להגיע למקום מנוחתו באהל – בעולם הבא. (דברי שלום)

     זאת חקת התורה (יט, א) - חוקה מלשון חקיקה, כי התורה, חייבת להיות חקוקה בלב האדם. (באר משה)

     זאת חקת התורה (יט, א) - 'חוקת' מלשון מזון כמ"ש ואכלו את לחם חוקם (בראשית מז, כב). וזהו 'זאת חוקת' – מזון הנפש היא התורה. (דברי בינה)

''חביבים ישראל שנקראו בנים למקום''
     ''חביבים ישראל שנקראו בנים למקום, חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום" . למה חוזרים על זה פעמיים? !סיפר ר' חיים קרייזוירט שלפני מלחמת העולם, בא אליו יהודי ואמר לו שהוא הכניס הרבה מאוד כסף לחשבון בנק בשוויץ, והוא מבקש מהרב שיזכור את המספרים, "אם הרב יזכה להינצל ואני לא, אני מבקש שהרב יחפש מישהו מהמשפחה שלי ויספר לו שיש לו כסף בבנק...". טוב, ר' חיים נענה לבקשתו וזכר את המספרים.
     ר' חיים קרייזוירט ניצל, אך אותו יהודי לא שרד.  עברו כבר 30 שנים, והרב עדיין לא מצא זכר למשפחתו של אותו יהודי, עד שיום אחד הוא נסע ברכבת, והוא רואה יהודי מסכן, מצ'וקמק, כל הגלות על הראש שלו...  הרב התחיל לדבר איתו, והיהודי הזה באמת עבר את השואה, הוא זכה להקים בית,  אבל אין לו פרנסה והוא חי בעניות גדולה.  שאל אותו ר' חיים לשמו, ומשאמר לו את שמו ושם משפחתו הזהה ליהודי מהמלחמה,  מיד שאל אותו ר' חיים האם הוא קרוב של אותו יהודי ...? " בודאי, הוא אבא שלי...", ענה העני. "אבא שלך?!", קפץ ר' חיים, "אתה יודע שאתה עשיר?!" "אני עשיר...?" " כן, אבא שלך השאיר כסף רב בחשבון בשווייץ, ומסר לי את המספרים, קח את עצמך לשם עכשיו ותמשוך את הכסף". "אבל אין לי אפילו כסף לנסוע לשוויץ...". ר' חיים נתן לו הכסף, ומשהגיע והיה מונח בחשבון הזה 750,000 דולר, ומי שיודע סכום כזה לפני 40 שנה היה נחשב לסכום עתק – הוא נהיה מיליונר! שאל ר' חיים: ב-30 שנים הללו, היהודי העני הזה חי מהיד לפה, ובקושי סגר את החודש, בכל אותן ה-30 שנים הוא היה עשיר או לא?  הוא היה עשיר, אבל הוא גם היה עני מרוד, מכיוון שהוא לא ידע שהוא עשיר.
     הקב"ה בהר סיני לקח את עם ישראל וקרא להם "בני בכורי ישראל". בנים של השי"ת.  אבל תאר לך שבן אדם לא יודע את זה... לכן חיבה יתירה נודעת להם שנקראו בנים למקום, עכשיו כשאנחנו יודעים שאנחנו בנים של השי"ת, אז זה חביב ביותר!
חוויית השבוע שלי




אמרי שפר כ"ח סיון ה'תשע"ו


תהיה נחמד לילדים שלך. הם אלה שבוחרים לך את בית האבות.


     תהיו הסיבה לכך שמישהו מחייך היום.


     תודה לה' שאתה יכול להיות שמח היה שמח שאתה יכול להודות לה .'


     תורה בלי יראת שמים דומה לנברשת חשמלית בלי נורות, ולטלית קטן בלי ציצית .


הווה דן כל אדם לכף זכות (פניני עין חמד , גיליון 590)
     עד כמה עלינו לדון כל אדם לכף זכות - לא נוכל לתאר ולשער. לעיתים רבות אף כאשר רואים אנו - אם נחקור ונדרוש היטב, ייתכן מאוד , שנגלה , כי ראייתנו הייתה מוטעית על כן, עלינו להיזהר עד מאוד, לבל נשפוט את הזולת בטרם נחקור לעומק את הדברים, כפי שאירע גם בסיפור המופלא שלפנינו המעובד מתוך 'והסר כעס מליבך .'
     מסופר על אישה מבוגרת, שראתה יום אחד מחלון ביתה את ה 'אלטיזאכן'. (מדובר באדם הקונה מוצרים משומשים במחיר זניח ולמעשה על פי רוב משמש את הציבור 'להיפטר' ממוצרים ישנים , שאין להם צורך בהם, כאשר הוא בעצמו גם מבצע את פעולת הסחיבה והורדה במדרגות. במקור המונח מגיע משפה יידיש, כאשר המלה 'אלטע' משמעותה ישן ו'זאכן' פירושה דברים) . קראה לו אותה אישה, שיבוא ויעלה אל ביתה. כשנכנס לבית, הראתה לו ארונית מאוד יפה, שהיא רוצה למכור וכבר לא היה לה שימוש בה , וזמן מה היא חושבת להיפטר ממנה הוא התמקח למשך מספר דקות לגבי המחיר, ולאחר מכן הם הגיעו לעמק השווה. הוא הוציא מכיסו את הסכום הדרוש, שילם בעבור הארונית והחל לרדת עימה . לפתע האישה נזכרה , כי בארונית יש מגירה נסתרת ששם היא שמרה 50,000 ש"ח! שחסכה במשך שלושים שנה מה ניתן לעשות עכשיו? הרי ברור, שהאלטיזאכן לא יסכים להחזיר את הארונית לאחר שרכש ממנה. במר לה רצה מיד לשכנתה גב' . כ' כדי שתעזור לההיא סיפרה לשכנה ואמרה לה, שאם היא תאמר משהו לקונה, הוא יברח עם הכסף... מה ניתן לעשות כדי להחזיר את הכסף ?! גב' . כ' אמרה לה חכי בביתך , יש לי רעיון ואני כבר חוזרת"... היא ירדה אל הערבי, פנתה אליו ואמרה לו: " תגיד לי בבקשה, הארונית הזו שיש לך על הרכב, האם קנית אותה מהאישה בקומה השנייה? ".  הוא השיב לה: "כן, יש איזו בעיה? ". והיא משיבה לו : "נראה לי שהאישה שממנה קנית את הארונית, היא תסבך אותך, היא באה אליי עכשיו כולה נסערת, אומרת שערבי בא וגנב ממנה ארונית!. " תבין, מדובר באישה מבוגרת שיש לה בעיה בזיכרון, יש לה בעיות נפשיות, היא לא יודעת מה היא עושה... היא עושה הרבה בלגן בשכונה, היא פשוט משובשת בדעתה והיא תתחיל עכשיו לצעוק ותזמין לך משטרה ותסבך אותך עד הסוף!" . "אני מציעה לך לא להתעסק איתה . לך ותחזיר לה את הארונית... ואם תרצה, אני אעלה איתך ואדאג שהיא תחזיר לך את הכסף" . לשמע דברים אלו, הוא נכנס ללחץ והסכים להחזיר בתנאי שהיא תבוא איתו ושהיא לא תאשימו בעוד עניינים נוספים"... הם עולים לביתה של האישה ושואלים אותה: " את מוכנה לקבל בחזרה? ". כמובן , היא הסכימה , והערבי קיבל את כספו בחזרה והלך לדרכו... האישה שמחה עד מאוד, ובירכה את השכנה בכל הברכות הכתובות בתורה...
למחרת בבוקר בשעה 8.00 נשמעת נקישה בדלת של אותה אישה מבוגרת. בפתח ניצבה גב' .ל מקומה ראשונה. היא מביטה ואומרת לה: "אפשר להיכנס? אני רוצה להגיד לך משהו, אפשר לשבת? מה שאני רוצה להגיד לך הוא לא בגדר לשון הרע...". " תקשיבי, אתמול שמעתי את גב' .כ, מדברת עלייך ואני לא יכולה , שלא להגיד לך את זה! זה לא לשון הרע, כי זה ממש לתועלת...".  היא מחייכת לך בפנים, אבל 'מאחורי הגב ' את לא יודעת מה היא אומרת עלייך... היא התחילה 'ללכלך ' עלייך שאת משוגעת, סנילית ושכל השכונה מכירה אותך , שאת עושה מעשים שלא ייעשו, מזמינה משטרה... את לא יודעת איזה דיבורים! ". "אני מצטערת , שהייתי צריכה לספר לך על כך. אל תיקחי את זה קשה, יש אנשים רעים, נחשים -דו פרצופיים ... אני מציעה לך לא להתקרב אליה! כך תוכלי להיזהר ממנה! ". חייכה האישה ואמרה לה: "נראה לי, שיש לך טעות נוראה ".! ענתה גב' .ל: "מה פתאום! שמעתי הכול במו אוזניי ! אין מקום לטעות!". והאישה המבוגרת עונה לה ": תירגעי בבקשה... אני אספר לך את כל מה שהתרחש"... וגב' .ל לאחר ששמעה את כל הסיפור הרגישה בושה כל כך גדולה, שהייתה עלולה להביא למחלוקת בין שכנות אוהבות ויקרות...
     אכן, גם בשעה, שאנו שומעים במו אוזנינו, ואף רואים במו עינינו דברים שלא יעשו, עדיין מחויבים אנו לבדוק, לבחון ולדרוש את הדברים לאשורם שלא, חלילה, יתגלה בדיעבד גודל הטעות, ואז - לא יהיה ניתן להחזיר את המצב הראשוני....
חוויית השבוע שלי



יום שבת, 2 ביולי 2016

אמרי שפר כ"ז סיון ה'תשע"ו



 תאמר: ''אין לי כסף'' – אמת דיברת, תאמר: ''חסר לי כסף'' שקר דיברת, הכסף אינו חסר כלל וכלל. (ר' זוסיא מאניפולי)


     תבונתו של אדם נמדדת בעיתוי שבו יפעל מהלב ובעיתוי שבו יפעל מהראש.


     תבוסה היא לעתים מצב זמני בלבד, הרמת ידיים הופכת אותה לתמידית.


"      תבחר עבודה שאתה אוהב ולא תצטרך לעבוד יותר אפילו יום אחד בחייך ."


התורה הקדושה דומה לכתר מלכות (בשם הגה"ק ה"חפץ חיים" זיע"א(
     אם תפגשו ביהודי ברחובה של עיר ותשאלוהו, היודע אתה גודל המצווה של לימוד תורה וגודל ענשם של אלה הבטלים הימנה, ודאי וודאי שישיב הנשאל ידעתי גם ידעתי,  תאמרו אם כן הכיצד רב כל כך ביטול התורה בימינו? אפשר להסביר בדרך משל:
     באחת המדינות עמדו עם הארץ להמליך עליהם מלך חדש, נתקבצו שרי המדינה והמתיקו סוד ונמנו וגמרו כי לכבוד הכתרתו של המלך החדש יש לעשות לו כתר מיוחד. חקרו ודרשו ומצאו כי בעיר פלונית יש צורף אומן מפליא לעשות במלאכתו, ומן הראוי למסור לו את מלאכת הכתר החדש, כי חזקה עליו שיוציא מתחת ידיו דבר נאה ומתוקן ביותר. עמדו ושיגרו שני שרים גדולים אל אותו אומן ובידיהם זהב הרבה ואבנים טובות ומרגליות.  נטל האומן וצרפו לזהב ועשה ממנה כתר מלוכה, שיבצו באבנים הטובות והמרגליות ומסרן לידי השרים. ראו הללו את המלאכה והנה היא מלאכת מחשבת להפליא שכיית חמדה שכמוה עין עוד לא ראתה. נטלו וחורו לעיר הבירה ובדרכם עברו על פני ערים וכפרים, ראו כפריים שעומדים בשדה ועוסקים בחרישה. פתח שר אחד ואמר לחברו רצונך שאראה לך דבר משונה להפליא, לא תאמין למראה עיניך,  השיב לו הלה אדרבא הבה ונראה, העמיד ההוא את מרכבתם קרא לכמה מאותם כפריים שעבדו בשדה ואמר להם, רצונכם שנראה לכם דבר יפת שבידנו? השיבו הללו הן הבה ונראה. הוציא השר את הכתר מתוך נרתיקו והראה להם. עמדו הכפריים והביטו בכתר משתאים ומשתוממים,  באמת אמרו דבר נפלא שכזה עוד לא ראינו מימינו. אמר להם השר אולי רוצים אתם שנעשה חליפין, אני אתן לכם כתר זה ואתם תתנו לי במקומו צמד שוורים מאלה שאתם חורשים בהם בשדה. יצא כפרי אחד ואמר הן דבר זה מוצא חן בעיני לו יהיה כדבריך, הבה ונחליף כאשר אמרת. אי לך שמעשה של שטות אתה עושה גער בו כפרי אחר, מקח טעות יהא זה בידך, בצמד השוורים שלך אתה חורש את אדמתך ומוציא ממנה את לחמך, ואילו בחפץ זה מה תעשה,  אמנם כלי נאה הוא אבל את שדותיך לא תוכל לחרוש בו.  עמדו שני השרים ומילאו פיהם צחוק. הלא בעד כל חלק וחלק ולו הקטן ביותר של כתר זה יכולים אתם לקבל מאה צמדי בקר הן, כתר מלכות הוא זה ושוויו עולה אלף מונים על כל השדות והיערות שלכם גם יחד.
     הנמשל: כמנהג הכפריים הללו נוהגים רוב הבריות, ודאי שיודעים הם שהתורה כלי יקר היא עטרת תפארות אוצר בלום של חכמה, ובשעה שבא היצר הטוב ואומר להם לקנות תורה מיד הם מסכימים, שכן אורה של תורה מאיר לעיניהם והם נכספים ליפיה, ברם מיד בא אליהם מנוול זה בטענותיו ואומר להם, שוטים אתם, הרי בזמן זה שאתם יושבים ולומדים תורה, אתם יכולים לעשות מסחר, לעסוק בהוויות העולם הזה ולהשתכר ממון הרבה, והכסף יענה את הכל,  מתפתים הבריות למדוחיו של היצר ואינם רוצים להחליף צמד שוורים בכתר מלוכה

חוויית השבוע שלי