יום חמישי, 4 בפברואר 2016

נקודה שבועית, פרשת השבוע "משפטים" ה'תשע"ו

נקודה שבועית, פרשת השבוע "משפטים" ה'תשע"ו


חלקו הראשון של חומש "שמות" הסתיים פחות או יותר בפרשה הקודמת, פרשת "יתרו". חלק זה של החומש היה מלא בסיפורים בעלי עלילה ותוכן "מעניינים" וכל פעם שאנו קוראים את הפרשות של החלק הראשון בחומש אנו מרגישים קריאה של סיפור ממש שמאוד נעים ונוח לקרוא.
והנה, פרשת השבוע שלנו, פרשת "משפטים", הפותחת את חלקו השני של החומש, חלק יותר טכני שמלא בפרטים אודות המשכן, בנייתו וכליו, היא פרשה המלאה במצוות, חוקים ודינים שכולם עוסקים בחיי היום יום ולכאורה זו פרשה מאוד "יבשה" בלי סיפורי ניסים ומסעות וכדו'.
אולם אותה מסכת חוקים שכתובה בפרשה באה לתת סדר ציבורי לעם שמתהווה זה עתה תוך כדי הליכתו במדבר לקראת ארץ ישראל וכל מטרתם לתת לכל השותפים בחברה מודעות מוסרית לסדר נכון וטבעי של החברה. 
אחת המצוות המוזכרות בפרשה היא מצוות ההלוואה לעני: "אם כסף תלווה את עמי, את העני עמך, לא תהיה לו כנושה" - על פניו יכלה התורה להסתפק רק בתחילת הפסוק ובסיומו, בלי המילים "את העני עמך" והיינו מבינים לבד שבהלוואה לעני לא להתנהג אליו כנושה ובעל חוב קשה, אולם בחרה התורה בכוונה לכתוב ולהוסיף את המילים האלה.
מדרש תנחומא על הפסוק אומר: "את העני עמך - הווה מסתכל בעצמך,כאילו אתה עני" - כאשר התורה כותבת לנו בפסוק את המילה "עמך" היא רוצה שתהיה הזדהות רגשית עם העני שפנה אלינו לעזרה. שלא רק נבוא לעזרתו אלא גם נחוש את הצורך שלו כעניים ממש. שנרגיש עצמנו לרגע עניים ונדע איך היינו רוצים שיתנהגו אלינו וכך אנו נתייחס אליו בהתאם..
שנזכה כולנו להיות תמיד בצד הנותן והמלווה.

שבת שלום ומבורך!
חוויית השבוע שלי  
תודות : לצחי מיכאלי

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם



סיפורים,עלילה,משפטים,ניסים ומסעות,סדר ציבורי,כסף תלווה,עני,נושה,מדרש תנחומא, הזדהות רגשית,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה