יום חמישי, 29 בספטמבר 2016

אמרי שפר כ"ה אלול ה'תשע"ו

 


אדם שפגום בבין אדם למקום גם אם הוא נראה בעל מידות ודרך ארץ זה לא שורשי ואמיתי זהו בסך הכול חלון ראווה והצגה.

אדם שרגיל לשקרמוסרים אותו בידי מלאך שקרןהמלווה אותו תמידואינו חדל לרמותו ולומר לו על מצווה שהיא עבֵרהועל עבֵרה שהיא מצווה . )תנא דבי אליהו(

אדם שרוצה לחיות חיי מנוחה ושלווה עליו לנהוג סבלנות רבה. הוא נדרש לכוף את גבו ולהתעלם ממעשי עוול רבים. עליו לראות מעשים שליליים ולשתוק. (רבי בונם מפשיסחה)

“ אדרבאתן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם ”.(רבי אלימלך מלז’יענסק)

אוטוסטראדת המוות (דברים טובים – פרשת ראה)

מתנת הבר-מצווה של רועי הייתה ללא ספק מתנה גדולה ויקרה ביותרטיול משפחתי מחוף אל חוף בארצות הבריתעם הוריו ושני אחיוההכנות לטיול נמשכו זמן רבוהמסלול שנבנה על ידי אביו של רועי היה מרתק ומענייןהם התכוננו לחצות את ארצות הברית לרוחבהמלוס אנג'לס ועד לניו יורקבמשך שלושה שבועות רצופיםעל פי התכנוןהם היו אמורים להגיע לניו יורק לקראת מועד הבר מצווה של רועיושם יעלה לתורה בבית הכנסת שבו מתפלל סבוויחגוג את הפיכתו לאדם בוגר וליהודי מן המניין.
הטיול הגדול החל ברגל ימיןהטיסה ללוס אנג'לס עברה לשלוםהמכונית השכורה המתינה להם בשדה התעופהוהם החלו את המסע לכיוון סןפרנסיצקו וקליפורניהאביו של רועי החליט שלא להיעזר באמצעי ניווט אלקטרוניים ובג'י-פי-אסים למיניהם. 'גם אם נטעה ונסטה מעט מהדרך זה לא נורא', אמר אבא של רועי. 'מי שרוצה לראות את אמריקה האמיתיתצריך לעבור דרך העיירות הקטנות והמרוחקותולפגוש את האמריקנים הפשוטים שאינם מתגוררים בערים הגדולות'. ואכןלא פעם טעתה המשפחה בדרך ונכנסה לכביש הלא נכוןופעמים רבות הביאו הטעויות הללו לחוויות מעניינות כמו מפגשים עם בוקרים וחוואיםבעלי מסעדות דרכים או סתם תושבים נחמדים ומאירי פניםכפי שאמר אבא של רועיאמריקה האמיתית נגלתה לעיניהם מחוץ למסלולים הקבועים של התייריםוהם נהנו מאוד מכל רגע.
בשבועיים הראשונים של הטיול הכול הלך כשורהאבל בראשית השבוע השלישי החלו העניינים להסתבךבוקר אחד הגיעה המשפחה למחלף דרכים גדול שממנו יצאו שני כבישים מהיריםהם היו בדרכם לוושינגטון הבירהאבל במחלף הגדול לא היה כל שילוט להיכן מוביל כל אחד מהכבישיםבמשך זמן רב ניסה אביו של רועי להמתין לנהג כלשהו שיעצור ויסביר לו מה הדרך לבירה האמריקניתאבל כל המכוניות חלפו ביעף ולא עצרולבסוף החליט אביו של רועי לעלות על אחד הכבישים המהיריםולנסוע עליו. 'מקסימום נטעה קצת', אמר, 'מעניין לאיפה נגיע'. במשך שעה תמימה הם נסעו על האוטוסטראדה הרחבהמבלי שתהיה להם כל אפשרות לרדת ממנהשום כפר או עיירה לא היו לאורך הכביש.שום יציאה או מחלף לא נראו באופקהילדים החלו להשתעמם וההורים החלו כבר להילחץהם נוסעים כבר יותר ממאה קילומטרים מבלי שיש אפילו רמז ליציאה כלשהימי יודע עד היכן נמשכת האוטוסטראדה המוזרה הזו?! סוף סוף,לאחר שעה נוספת של נסיעהנשמו כולם לרווחה למראה תחנת דלק ולידה מרכז מסחרי קטן המיועד לרענון נהגיםאביו של רועי עצר כמובן למרות שמכל הדלק שלו היה מלא למדיהוא ניגש לאחד המוכרים בחנותושאל אותו לאיפה הכביש הזה מובילהמוכר פרץ בצחוק גדול. 'אתה לא יודע איך קוראים לכביש הזה?' אמר המוכר, 'קוראים לו 'אוטוסטראדת המוות'. אין לך שום יציאה בשלוש-מאות הקילומטרים הקרוביםזה כביש שנבנה בעבר על ידי הממשלה כדי לנסות ולפתח את האזוראבל זה לא עזר והאזור נותר שומם ובלי כל יישובים'.

יום שלם עבר על המשפחה בנסיעה מתישה כדי לחזור למסלולמסתבר שהעלייה על האוטוסטראדה הזו הייתה ההחלטה הגרועה ביותר שלהם מאז תחילת הטיולבימים שנותרו להם עד ניו יורקהם חשו היטב את תוצאות הטעות הזו.הם כל הזמן מיהרו ולא נהנווהיו בלחץ להגיע לניו יורק בזמןכדי לא לאחר לחגיגת הבר מצווהבסופו של דבר הם הגיעו לניו יורק ביום חמישי אחר הצהריםכשהם מותשים ועייפים.
בחגיגת הבר מצווה שנערכה בשבת בבית הכנסתהתבקש גם סבו של רועי לשאת דברי ברכהלמרבה ההפתעה הוא החל לספר לציבור את סיפור המסע של רועי ובני משפחתו מישראלדרך לוס אנג'לס עד לניו יורקכשהוא מתעכב במיוחד על ה'פאשלהשלהם ב'אוטוסטראדת המוות' . 'רועינכדי היקר', פנה הסב לנכדו. 'אתה מתחיל היום את דרכך כיהודי בוגרבדיוק בשבת שבה קראנו בתורה 'ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה'. יש שתי דרכים בחיים:הדרך הטובה שמביאה ברכהוהדרך הרעה שמביאה בכנפיה רק שלילה ורועדע לך שכל החיים הם רצף של בחירות והחלטות בין שתי האפשרויות הללובכל פעם מחדש האדם בוחר לאיזו דרך הוא יפנהלדרך הטובה או חלילה לדרך הרעהבחיים יש הרבה החלטות קטנות ומקומיותאבל מספר פעמים בחיי האדם הוא עומד בפני הכרעות גורליות ומכריעותשישפיעו עליו למשך שנים ארוכותמי שטועה בהחלטה קטנהיכול לתקן אותה בקלותאבל מי שטועה בהחלטה גדולהמי שנכנס לאוטוסטראדה הלא נכונהיכול למצוא את עצמו בדרך ללא מוצאמי יודע אם תהיה לו אי פעם הזדמנות לתקן את הטעות הזווגם אם יצליח לתקנה מי יודע כמה מאמצים ומשאבים הוא יצטרך להשקיע במשהו שהוא היה יכול למנוע על ידי פנייה בעוד מועד לאוטוסטראדה הנכונה' 'ולכןזו עצתי לךנכדי היקרכאשר אתה עומד לפני החלטות גדולות בחיים שם אסור לך 'לפספס'. שם עליך לקבל את ההחלטה מתוך כובד ראש ואחריות רבהשםבצומת הדרכיםעליך להבטיח לעצמך שאתה פונה לדרך האמתלדרך החייםלדרך הברכהכי מי שעולה על אוטוסטראדת המוות משלם על כך מחיר גבוה ביותר.

החוויה היהודית







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה