יום ראשון, 20 בספטמבר 2015

אמרי שפר ח' תשרי ה'תשע"ו







 אפילו שאדם חושב שאין סיכוי, אין תקנה. כמה יש בכוחה של תפילה לשנות את המצב . 

     העולם נוהג לשוב בתשובה בימי הסליחות. אנשי מעשה מקדימים לשוב בחודש אלול. ואני אומר שיש להתחיל בתשובה מיד אחרי תפילת נעילה ביום הכיפורים. (רבי ישראל מסלנט)

     הרה"ק האדמו"ר רבי חיים הלברשטאם מצאנז זיע"א היה אומר " : נוי סוכה היפה ביותר הוא שהעניים לא יהיו רעבים בחג!

     ״ושבת עד ה׳ אלוקיך ושמעת בקולו״ (דברים ל,ב). כשם שבהכנסת נר דולק למקום חשוך, החושך סר וכאילו לא היה כלל, כך כשהאדם חוזר בתשובה, אף שחטא מקודם והשחית את דרכו, הוא נעשֶה ברייה חדשה, וכאילו לא חטא כלל.(הבעל-שם-טוב)

הניגון עורר את הנשמה (שיחת השבוע, גליון 1498)
     זה קרה לפני חצי יובל. הרב דוד-מאיר דרוקמן , רב העיר קריית מוצקין, נסע לביקור בברית-המועצות. בעיר פרם שבהרי אורל הציע לו ידיד לבקר יהודי מקומי, שאינו יודע דבר על יהדותו. הרב ישב מול היהודי ובמקום להרבות מלל פיזם לעצמו את הניגון 'א-לי אתה ואודך' של רבי שניאור-זלמן מלאדי. "תוך כדי השירה התרגשתי ומעיניי זלגו דמעות", תיאר הרב דרוקמן. "כשהרמתי את מבטי הופתעתי לראות שגם האיש היושב מולי בוכה". אלה היו ימים קשים לאותו יהודי, יאשה שמו. הוא נותר לבדו, אחרי שאשתו ובנם עלו ארצה. בשל תפקידו כמהנדס בכיר בתעשייה הצבאית של רוסיה סורבו פעם אחר פעם בקשות העלייה שהגיש. הניגון עורר את ליבו והביא אותו לפרוק לפני הרב את מצבו העגום. עוד נשוב למפגש הזה.
     כשמביטים כיום על 'יאשה', הלוא הוא ר' יעקב אורלוב (75), תושב רמות בירושלים, קשה להאמין שהוא גיבור הסיפור. הוא נראֶה כמי שנולד וגדל בעולם החרדי. אבל הוא נולד בעיר בריאנסק שברוסיה. סבו היה שוחט, ולאחר שנתפס עוסק במלאכת הקודש – הוגלה לסיביר. הילד כבר גדל בבית נטול סממנים יהודיים. "חבריי ידעו שאני יהודי, אבל הצטיינתי בלימודים ומבחינתם הייתי רוסי כמותם", הוא מספר. בצעירותו נתמנה לתפקיד בכיר בתעשייה הצבאית. לכאורה היה לו כל מה שביקש, אבל בהיותו כבן ארבעים החל לכתוב שירים על משמעות החיים. משהו בליבו זעק.
     עד היום אין לו מושג איך 'צנח' פתאום הרב לביתו. "חברים סיפרו שבא רב מישראל", הוא משחזר. "שמחתי שהוא בא, אם כי לא כל-כך הבנתי את מטרת ביקורו". באותו מפגש הרב דרוקמן כתב בעבורו 'פדיון נפש' לרבי מליובאוויטש וביקש ש"יעקב (יאשה) בן אידה (אורלוב)" יזכה לעלות לארץ הקודש. הברכה התממשה במהירות. זמן קצר לאחר מכן הצליח יעקב לצאת מרוסיה ולעלות לארץ. העלייה הייתה גם רוחנית. "התחלתי ללמוד עברית ובהמשך גיליתי את עולמה של התורה", הוא אומר. במרוצת השנים זכה לסיים כמה מסכתות בש"ס. את כישרון ההנדסה שלו רתם לטובת עבודתו החדשה כמהנדס במכון המדעי טכנולוגי לבעיות ההלכה, בראשות הרב לוי-יצחק הלפרין .
     חיבור מיוחד הוא מרגיש ליום הכיפורים. "כשכתבתי שירים בימים ההם ציינתי את תאריך הכתיבה של כל שיר. לימים גיליתי שאחד השירים המיוחדים שכתבתי על משמעות החיים, נכתב ב...יום הכיפורים – שלא ידעתי אז על קיומו! באותו רגע הבנתי את החיבור המיוחד שיש לי ליום קדוש זה. בעבורי יום הכיפורים הוא יום גאולת נשמתי. "כל יהודי צריך להרגיש שהקב"ה איתו תמיד", הוא אומר לסיום. "אין דבר כזה יהודי בודד. אני גיליתי את יד ההשגחה שם, כשחשבתי שאני בודד"
חוויית השבוע שלי






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה