יום רביעי, 16 במרץ 2016

נקודה שבועית, פרשת השבוע "ויקרא" ה'תשע"ו


הנה הגענו אל החומש השלישי, חומש "ויקרא,"והפרשה הפותחת אותו היא פרשת "ויקרא" על שמה נקרא החומש עצמו.
שני החומשים הקודמים, "בראשית" ו"שמות" היו חומשים מלאים בסיפורי האבות, מעלליהם של גיבורי התחלת ההיסטוריה האנושית ולאחר מכן תחילת לידתו של עם ישראל ושנות עבודתו במצרים והיציאה ממנה.
אלה היו חומשים מלאים בתיאורים וסיפורים, אך כעת בבואנו לקראת החמוש החדש "ויקרא" עלינו להבין שזהו חומש שעתיד להיות ספר הלכה "יבש" שדן בחלקו הראשון בהלכות קורבנות וקדושה וטהרה ובחלקו השני הוא מלא במצוות נוספות שרובן בין אדם לחברו.
אף על פי שחומש זה נחשב למעין חומש "משעמם" מבחינת קריאה, בחרו בו חז"ל והעלו אותו על נס וציינו אותו לטובה דווקא ובגלל שהוא כזה.
כאשר התורה מתארת את האור בתחילת התורה בחומש "בראשית" היא מזכירה את המילה "אור" חמש פעמים, וכל זה במטרה לרמוז לנו לשים לב למשהו, ולעובדה שהתואר "אור" הוא תואר כבוד לתורה אנו מבינים שהחזרה המחומשת על מילה זו מקבילה לחמשת חומשי תורה.
הפעם השלישית בה מוזכר אור: "וירא אלוקים את אור כי טוב" - הוא כנגד חומש ויקרא, והמקבילה של ספר "ויקרא" הוא הפסוק "את האור כי טוב"  וראו בחומש זה חז"ל כי הוא ה"כי טוב" שבחומשים
דווקא בחומש זה מתגלה הטוב של האור.
ומהו אותו אור טוב שיש בחומש זה?
עונים חז"ל במדרש: "שהוא מלא הלכות רבות". 
אותן הלכות הן האור שלנו. הן מאירות לכולנו את הדרך בה עלינו ללכת. הן נותנות לנו נקודות ציון לאורך יומנו וחיינו כיצד עלינו לפעול ולעשות. הן נותנות לאדם מצפן למיקומו בעולם.
בתורה כולה יש תרי"ג מצוות, ורק בחומש "ויקרא" לבדו יש 234 מצוות שהן קצת יותר משליש סך כל המצוות
דווקא החומש "היבש" הזה מלא באור של הלכות ומצוות שמאירות לנו את הדרך, וזכה דווקא הוא להיות מלא ביחס לשאר ארבעת החומשים ברוב המצוות ביחס לחומש יחיד.
שנזכה תמיד להיות מוארים בדרך הנכונה והטובה!

שבת שלום ומבורך!

חוויית השבוע שלי

תודות : לצחי מיכאלי
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה