יום חמישי, 12 בנובמבר 2015

נקודה שבועית פרשת השבוע "תולדות" ה'תשע"ו



בפרשות השבוע האחרונות קראנו אודות שתי הקומות הראשונות של בניין האומה, אברהם ושרה ולאחריהם המפגש וההיכרות של יצחק ורבקה.
בפרשת השבוע שלנו, פרשת "תולדות" נחשף לראשונה לקומה השלישית בה נמצא יעקב אבינו.
יעקב, שכבר בבטן אימו נמצא במאבק, כפי שכתוב בתחילת הפרשה: "ויתרוצצו הבנים בקרבה", בו אנו קוראים דיווח של התורה על מצב ההיריון של רבקה כאשר שני התאומים בבטנה, עשיו ויעקב נמצאים בחיכוך תמידי כבר ברחם אימם.
זו למעשה תופעה שתלווה את יעקב לאורך כל ימי חייו. הרי מוכר וידוע הסיפור שנקרא בפרשה על מעשה התרמית לצורך קבלת הברכות אותו מבצע יעקב בהוראת אימו רבקה, ודבר זה ילווה את יעקב בהמשך דרכו
יעקב משלם מחיר אישי בעקבות המקרה הזה, שחז"ל לימדו אותנו שהוא נכנע לרצון אימו בניגוד למצפונו, והוא ביצע את המשימה "אנוס, כפוף ובוכה".
יעקב אבינו, שכל חייו מלאים בסיבוכים, דבר שרק בונה אותו כבסיס העיקרי לעם ישראל בשלימותו על ידי בניו, שניים עשר השבטים, נמצא תמיד באירועים לאורך כל ימיו שבהם יש מרמה, אם זה בסיפור הברכות של יצחק בו הוא מבצע את דברי רבקה, ואם זה נמשך בסיפור הבריחה לפדן ארם לשם הוא נמלט בגלל שנאת אחיו שמרגיש מרומה עקב לקיחת הברכות ממנו וזה רודף אותו לאורך שנים, והדבר נמשך גם בפרשה הבאה שבה נקרא על תחושת המרמה של יעקב מלבן בו הוא ישאל אותו "למה רימיתני" אחרי שיגלה שהוא התחתן עם לאה ולא עם רחל.
תשובתו של לבן תהיה מעין תחילתו של סגירת מעגל בנושא המרמה בחייו של יעקב שמתחילות בפרשתנו: "לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה", שההדגשה היא על מקומנו, שלא מקדימים את הצעיר לפני הבכור, בניגוד למה שהתקיים בבית שלך יעקב.
ברגעים אלה ילמד ויטעם יעקב את הטעם שחש בפרשה שלנו עשיו במקרה הברכות, אך יעקב משלם על כך תשלום לאורך שנים ארוכות בשעה שישב בבית לבן, אליו הוא נשלח כבר בפרשה שלנו, במשך עשרים שנה.
השנים האלה יכשירו את יעקב להתייצב בסופו של דבר מול המלאך המסתורי שתוקף אותו בלילה ולתבוע ממנו מחילה על אודות הברכה שקיבל מאביו אצלנו בפרשה
יעקב יבין בסופו של דבר שעליו לבקש מחילה מאחיו על כאב הערמה ולא על הברכות שמגיעות לו. יעקב בא ללמד אותנו, לאורך כל חייו, שהאדם חייב להפנים מכל אירוע שהוא עובר מה אפשר וצריך להפיק ממנו לקח להבא. איך אפשר וצריך להשתפר כאדם, כבן אנוש.
כאשר ננהג כך כמו יעקב, נוכל להבין ואם צריך גם להתחרט על מעשינו מהמקום העמוק והמוסרי ביותר, בדיוק כפי שנוהג יעקב תמיד!

שבת שלום ומבורך!

תודות : לצחי מיכאלי

חוויית השבוע שלי

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה