יש מצבים בחיים שאדם נאלץ
לעשות מעשים דראסטיים וקיצוניים כדי למנוע דבר קיצוני אחר.
משפחת יעקב יורדת כולה על
כל צאצאיה למצרים להתיישב שם לאחר שיוסף המשנה למלך מזמין אותם לשם.
לאחר שהם מתיישבים לגור שם
עושה יוסף כמשנה למלך פעולה קיצונית ויוצאת דופן: "ואת העם העביר אותו
לערים, מקצה גבול מצרים ועד קצהו" - יוסף מעביר את כל אזרחי מצרים מלבד
כוהני מצרים ממקום המגורים שלהם. הוא מצווה לעקור את כל המשפחות ממקום מושבם בו
גרו שנים ולהתיישב במקום רחוק אחר.
מה היה חשוב ליוסף לבצע
מהלך של מהפך כה גדול בכל מצרים?
הגמרא מסבירה שיוסף הגלה את
המצרים מבתיהם כדי שאחיו, בניו של יעקב וכל משפחתם לא יקראו בעצמם
"גולים". יוסף כאחיהם וכבן משפחתם בראש ובראשונה דאג להם ולא רצה
שירגישו משפחת יעקב מבוזים ושלא בנוח לעומת כל מצרים ולכן דאג שכל מצרים יגלו
ממקום מושבם.
עולה השאלה האם עבור אחדות
המשפחה והרצון להיטיב איתה אפשר לגרום לצער וטורח לכל מצרים?
על שאלה זו עונה הרב דסלר
ומסביר שליוסף היה חשש כבד שהתרבות המצרית תיטמע בתוך חייהם של בני ישראל. יוסף
פחד שהחכמה העל טבעית המצרית יכולה לגרום להתבטלות כלפי העם המצרי.
ידוע הרי שישראל ביטלו
במצרים את מצוות המילה ועבדו ל גילולי מצרים עד כדי כך שרק חמישית מהעם היה ראוי
לצאת ממצרים ויוסף כל הזמן חשש מהתבוללות מוחלטת של עם ישראל בתוך העם
המצרי.
הרב דסלר מסביר את הבנתו של
יוסף "למחיה שלחני אלוקים לפניכם" - ומתכוון יוסף דווקא למחיה
רוחנית, ולכן דואג יוסף שישראל לא ירגישו נחותים לעומת המצרים. דאגתו כל כך גדולה
מהתבוללות שהוא גוזר על כל מצרים למול עצמם וכל זה על מנת שלא ירגישו ישראל שונים
ונחותים דבר שעלול להביא להתבוללות.
ובאמת רק אחרי מות יוסף
שמתו המצרים הנימולים שחיו בדורו של יוסף ונולדו מצרים חדשים, רק באותו זמן תנועת
ההתבוללות הרגישה צורך להשתוות אליהם ולבטל את מצוות המילה.
כזה היה יוסף שדאג בראש
ובראשונה לייחודו ודאג שלא יבלע עם ישראל בין העמים.
שבת שלום ומבורך!
החוויה היהודית
לע"נ יעקב בובר, שבתאי
טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו
נצר אחרון למשפחתם
תנועת ההתבוללות,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה