יום רביעי, 20 בינואר 2016

נקודה שבועית, פרשת השבוע "בשלח" ה'תשע"ו



 

 

לאורך כל הדורות השנאה והאיבה של עם ישראל לעמלק הייתה מעל פני השטח. הרי גם מצווה מהתורה למחות את זרע עמלק ולא לשכוח.

בסיומה של פרשת השבוע שלנו, פרשת "בשלח", נמצא היסוד והמקור לכל השנאה והיריבות הקשה הזאת בין שני העמים.

עם ישראל יוצא לו ממצרים ומתחיל דרכו לכיוון ארץ ישראל. שומע את הדבר הזה עם שנמצא בכלל רחוק מהאזור, עמלק, ומחליט לבוא לכיוון ישראל ולהילחם בו. זוהי מלחמה קצרה, של יום אחד ואפילו עם ישראל לא ממש נפגע מקרב זה עם עמלק.

ועדיין, למרות כל זה, המלחמה חסרת הערך הזאת נשארה טראומטית לאומה שלנו עד כדי שהצטוונו בחומש דברים: "והיה בהניח ה' אלוקיך לך מכל אויביך מסביב בארץ...תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח" - זוהי קריאה חד משמעית ובלתי מתפשרת שלא קרובה למציאות שהייתה בשטח.

מה גרם והביא לשנאה התהומית הזאת בין שני העמים?

בחומש דברים, בפרשיית זכור מתואר יסוד כל העניין: "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים" - זו לא הייתה מלחמה בין שתי מדינות מסודרות בעלות גבולות ברורים אלא ניצול של עם שדרכו במדבר הלוהט, זו לא מלחמת מנע של צבא נגד צבא פולש, ולהיפך, אפילו לא הייתה פה שום התגרות מצד ישראל שזה עתה יצא משעבוד מצרים אל חירותו שכל כך רצה בה, ולא היה כלל ניסיון להכעיס עם כזה או אחר, אלא לחלוטין זוהי "סתם" מלחמה כפי שכתוב בפסוק הבא: "אשר קרך בדרך" - העיקר והחשוב מצד עמלק להציק לישראל. להפריע לו ולא כדי להפגין איזושהי עוצמה גדולה, עובדה היא שעמלק תקף ומיד ברח, בסוג של "פגע וברח", שהמטרה היא קורבן חלש "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע" והחשוב מכל שעמלק היה "לא ירא אלוקים" - לא נדבק בו שום ערך רוח. עמלק מעולם לא פעל ממניעי דת ואמונה.

אך מה הייתה המוטיבציה של עמלק לכל זה?

עמלק חש בעצם הופעתו של עם ישראל בעולם בסכנה. יש פה נוכחות חדשה שמאיימת עליו. עמלק לא מסוגל לחיות עם זה שיש פה עם שמבשר לעולם את גאולתו ושזכותו להיות בן חורין, שבני אלוקים הם. 

ובשעה שעמי האזור לא ידעו כיצד להגיב למצב חדש זה החליט עמלק להילחם בישראל כי ידע שעולמו שלו ייחרב אם מוסר ישראל יתפשט בעולם.

עמלק מייצג את החומריות ואת הכוח הגס והאלים של העולם ואינו סובל את הרוחניות של ישראל.

בדורות האחרונים ראה עם ישראל באופן מוחשי את הקיצוניות של עמלק, למשל בדמות העמלק הנאצי ששאף לחיסולנו. הם ראו בישראל וביהדות חיידק שעליהם להשמיד. 

זוהי מלחמה שנמשכת עד היום,ולצערנו אנו סובלים ממנה גם בימים אלה ממש, וכל עוד עמלק קיים בעולם אומרים חז"ל שאין שמו וכסאו של אלוקים שלמים כפי שכתוב בפסוק האחרון בפרשה: "כי יד על כס י-ה מלחמה לה' בעמלק מדר דר" - עמלק לאורך הדורות הוא אתגר גדול מול הרוחניות שמקורה באמונה בה' ובצדקת דרכו ולכן אין כלל מקום לפשרה מולם.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

חוויית השבוע שלי


 

תודות : לצחי מיכאלי

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה