רק לפני קצת יותר משבוע הביא עם ישראל לקבורת עולמים את שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו. הארץ כולה געשה ועדיין רועשת. הכעס והתסכול נוראיים. מצד אחד האחדות והתפילות שהקיפו את כולנו ומצד השני הרצון הגדול לראות את העונש הראוי ביותר שהמרצחים צריכים לקבל. ידוע וברור לנו שיד ה' המכוונת היא שתפעל ותיתן לנו כאומה את הכלים והדרכים כיצד לפעול ולהביא את רצונו לידי ביטוי.
פנחס, נכד אהרון הכהן, מבצע ומקיים את רצון ה', אך בדרך המיוחדת דווקא לו.
בסוף פרשת בלק, עם ישראל חוטא עם בעל פעור, ישראל זונים עם בנות מואב ובראשם נשיא שמעון זמרי בן סלוא. פנחס שייחוסו המשפחתי מוזכר כאן בכוונה, נוקם במפורש את נקמת ה' והורג את זמרי ואת המידיינית ובזכות כך נעצרת המגפה בעם ישראל.
וכך כותבת התורה בתחילת פרשתנו: "פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי" - כעסו של ה' היה גדול מאוד על ישראל וכפי שמתאר זאת רש"י בפירושו על הפסוק: "בנקמו את נקמתי בקצפו את הקצף שהיה לי לקצוף, כל לשון קנאה הוא המתחרה לנקום נקמת דבר" - תכונת הקנאה פה חוזרת בפסוקים מספר פעמים ובאה לתאר לנו את רצון ה' בנקמה על מעשה ישראל.
עלינו לזכור ולהבין שמדובר פה בנקמת ה' בלבד ולא נקמה של מישהו אחר.
מידת הקנאה אצל בני האדם היא תכונה קשה לביצוע. איננו יכולים לומר עליה שהיא מידה רעה שהרי אנו לא יכולים לומר על מידה שנתן לנו ה' כמשהו רע ושלילי אבל עלינו לדעת שזו תכונה שקשה לעשייה.
הרב קוק כותב על הקנאה: "צריך לזקק את מידת הקנאה כשהיא באה אל גבול הקודש שתהיה קנאת ה' נקייה. ואם אי אפשר על פי רוב בלא צחצוחים של חולשת בשר ורוח מכל מקום צריכה הביקורת העצמית לברר את בסיסה העיקרי שלא יהיה קנאת איש מרעהו, המביאה רקב עצמות כי אם קנאת ה', הנותנת לבעליה ברית שלום" - האדם צריך לנקות את מידת הקנאה שבו שהיא תהיה מכוונת תמיד לשם שמים. היסודות כמו צרות עין, שנאה וכעס שקיימים בתכונת הקנאה הטבעית צריכים להעלם מול הקנאה העניינית שמגיעה מתוך אהבת אמת כדי שהקנאה תהיה אכן נקייה.
קנאה שנובעת מדחיקת האחר ומקומו, גורמת לאישיות שלנו להירקב כפי שכתוב במשלי: "רקב עצמות - קנאה", וכאן מתחבר הרב קוק למעשיו של פנחס, שכאשר הקנאות נובעת מרצון עז להיות דבק בה' בלי כל נגיעה אישית, היא מביאה אותך אל השלום האמיתי, גם כשיש מחלוקת קשה.
פנחס התגלה כמקנא קנאת אמת לעם ישראל ולה' ולכן בחר בו ה' "הנני נותן לו את בריתי שלום" - הוא יקבל גם כתר כהונה ויביא כפרה ושלום על ידי ברכותיו על כל עם ישראל.
לכל חברנו ומכרנו בכל קו האש באשר הם מתפללים וחושבים עליכם! תמשיכו להיות חזקים!
שבת שלום ומבורך!
תודות לצחי מיכאלי
אתר "חוויית השבוע שלי" : http://2all.co.il/web/Sites13/hy3/
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה